Kompas van vernieuwing

Geïnspireerd door het businessmodel Canvas van Osterwalder en ook het klassieke 7S model van McKinsey hebben we ons eigen kompas van vernieuwing ontwikkeld.

Belangrijk verschil is dat we bij ons model werken vanuit het kloppend hart van je organisatie waarbij de essentie altijd centraal staat. Bij alles wat je doet kijk je naar je intentie en wat je hier te doen hebt.

Vanuit je zijn zullen mensen en klanten zich aan je verbinden, niet vanuit je (naar buiten gerichte) propositie. Het model is vanuit die kern ontstaan; menselijker, natuurlijker, duurzamer.

In het kompas zijn negen verschillende I’s te onderscheiden. In het centrum is het hart van je organisatie te vinden: je intentie en je intrinsieke rol. Er zijn verschillende zachtere I’s: alle factoren die draaien om de mens, om contact om de verbinding. Als voorbeeld de interne organisatie en de wijze van leiderschap alswel de interactie met je eigen mensen en je netwerk. Er zijn ook harde I’s zoals het businessmodel, de innovaties en de instrumenten die je gebruikt. We spreken over samenwerkingen in plaats van inkooppartners en over drijfveren en kernwaarden vanuit hoofd, hart en handen in plaatsen van activiteiten of opgelegde waarden. 

Het kompas van vernieuwing geeft de mogelijk om mens gedreven, flexibel en doelgericht richting te geven op de belangrijkste onderdelen binnen je bedrijfsvoering. Met respect voor de huidige situatie en met lef gericht op een duurzame toekomst.